wz

Toby Lindala

Toby Lindala

Ten dům vypadá úplně nevinně a nijak se neliší od ostatních domů v klidné Vancouverské ulici. Když se odhodláte vejít dovnitř a sejdete dolů do sklepa,
narazíte na místnost kde se nacházejí velmy známé zrůdy, mutanti a mimozemšťané. Jsou to výtvory Tobyho Lindaly, který několik let děsil diváky Akt X
svými potvorami i maskami. Lindalovo podzemí království vypadá úplně stejně jako dílna Hepcata Helma v Podvodu (Akta X 2/20), jsou tam police plné knih,
časopisů, znichž čerpá, masek a modelů. A stejně jako Hepcat má i Lindala ve svém sklepě umístěnou piavici, rozseknutou na dvě půlky, sloužící jako deko-
race, visící nad schodištěm.
"Dělal jsem takové věci už jako dítě," vypráví Lindala o své posedlosti maskama. "Začal sem děsit lidi latexem a umělou krví už když mi bylo deset". Lin-
dala vyrůstal v severním Ontáriu, kde chitil jen 3 televizní stanice a četl TV guide. "Nastavil jsem si budík na dvě hodiny v noci, abych se mohl podívat
na staré filmy společnosti Universal. Viděl jsem Glenna Strange jako Frankensteina, Abbotta a Costellu a tak podobně. Masky těch starých mistrů byly úžasné."
Mezi Lindalovy nejoblíbenější noční filmy patřily i Hammerovy horrory, mezi své vzory řadí Dicka Smithe, Johna Camberse, Ricka Bakera
, absolvoval i Smithův
kurz maskérství.
KAktům X
uvedla Tobyho umělecké maskérka Fern Levin hned na počátku první seóny a jeho úkolem bylo dělat drobné maskérské práce. Lindalův
první ůkol byl v Čertu s Jersey (Akta X 1/04), kde na záda divé ženy umístil příchitku, která držela šipku s uspávacím prostředkem. První díl kde skutečně mohl
ukázat co umí byl Led (1/07). Podle scénáře měl přichistat červa, který leze pod kůží psa a dvou lidí. "To byl opravdu problém", říká Lindala. "Byl jsem mla-
dý a právě jsem začínal a přesto mi tu práci dali. Režisér David Nutter byl unesený tím, s čím jsem přišel. Vždy jsem se snažil o to, aby vše vypadalo co
nejrealističtější. Proto jsem to udělal tak, že je dokonce vidět i stín toho co se pohybuje pod kůží. Nejprve jsem udělal odlitek zadní části krku herců,
který dokonale pasoval na vrásky a kožní záhyby. Pod touto umělou kůží jsem vytvořil esovitý tunýlek, ve kterém byl káblík a vlákno s navlečenými korálky o
délce asi 2,5cm. Pomocí vlákna bylo možné s korálky pohybovat a natahovat je, tím kablíkem se zase smršťovaly. V případe psa jsme to udělali tak, že jsme
na plastovou konvici na mléko nalepili kus kožešiny a natočili pouze detail". Lindala vytahuje příslušnou konvici a předvádí jak se pohybuje pomyslný červ
a ikdyž je kožešina již dost stará, je to pořád skvělý efekt. "Neviužili jsme tenhle trik v seriálu natolik, jak jsem původně zamýšlel". Dodává Lindala.
Lindala měl na seriálu tolik práce že musel založit svou vlastní společnost pojmenovanou Lindala makeup effects Inc. (Dnez vlastní společnost Schminken
studio.) Spolupracovala sním řada maskérů včetně Billa Terezakise, Douga Morrowova Roberta Moona, Brada proctora, Adama Betha a Charlieho Granta.
Společně připravily ty nejpozoruhodnější záběry Akt X, jako když Cecilu Livelymu vzplane ruka plamenem v Ohni (1/11), mločí ruku v Mladí v srdci (1/15),
nebo tryskající spóry v Ohnivákovi (2/10).
Když Scullyová pronikne do tajné laboratoře a oběvý tam mimozemský plod v tekutém dusíku je to také Lindalova práce. Základní informace o jeho vytvoření
čerpal v lékařské knihovně, kde si přečetl něco o anatomii plodu. Potom vytvořil celkem tři modely plodu. "Chtěli jsme aby byl dost velký, aby divák mohl
rozpoznat některé detaily a aby bylo jasné že jde o zárodek. Jeden odel byl hladký a glazurovaný, aby bylo možné udělat si představu o mimozemském plodu.
Druhý model se podobal Kazooovi, kouzelnému mimozemšťanovi z Flinstounů. Třetí model vypadal skutečně jako embryo. Protože šlo o mimozemšťana,
nebylo potřeba se nijak zvlášť zabývat jeho anatomií. Chrisovi se to moc líbilo.
Největší Lindalovou prací bylo vytvoření kostýmu pijavice v Hostiteli (2/02). Lindala spolu se svími kolegy ten kostým vytvořil za deset dnů, přičemž pra-
covali často až dlouho do noci. Celá výroba tohoto obleku začala tím, že se udělal odlitek celého těla Darina Morgana, který hrál pijavici. "Dělali jsme
několik odlitků", vzpomíná Lindala. "Celé tělo jsme rozdělili na části, po kolena, k loktům pod bradu a znich jsme potom složili celou formu. Zvlášť jsme
odlévali ruce, nejprve kvůli formě do plastových bandáží a potom do Alginátu kvůli detailům. Chtěli jsme aby vypadaly zmutovaně a aby měli tři prsty.
Také jsme zjednodušily nohy, zadní část měla vypadat jako delfíní ploutev, protože stvoření žilo předci ve stoce. A potom jsme připravili masku hlavy,
rovněž z několika dílů, navrhli jsme ústa a oči. Výsledkem byl Polyuretanový oblek, ve kterém se Morgan cítil extrémě nepohodlně.
Početná skupinka malých šedých mimozemšťanů vznikla v Duannu Barrym (2/05) opakovanými záběry dětí ve věku šest až deset let. "Hlavy mimozemšťanů
(vyrobené z latexové pěny) vznikly na základě odlitku jedné z dívek (díky bohu že jen jedné). Jen si to zkuste dělat odlitek osmiletému dítěti. Než jsme
jí to sundali vůbec se jí to nelíbylo". Oči vytvořil Lindalův společník Adam Behr z Lexanu tvarovaného za tepla, což je něco jako plexisklo. Aby dosáhl
kulovitého tvaru, použil míček jako formu. Odlitky byly potom inkoustem obarveny na tmavo. Zbytek kostýmu sestával z nylonové kombynézy a rukavic. Lin-
dala jen protáhl do určité délky prsty rukavic. "Byl to pěkný kus práce, připravit formy na ty malé prstíčky a hotové odlitky potom nalepit na rukavice".
Mimozemšťané v Duannu Barrym se skrývali v ostrém světle stejně tak jak tomu bývá i s ostatními výtvory Tobyho Lindaly, které jsou nakonec v seriálu vidět
jen na krátko a nejasně. Ale i přesto Lindala říká, "Tu práci miluju."
Podstatu celého maskérství vidí v tom, že umožní rozvíjet celý příběh. "Ve spoustě seriálů se klade důraz na zvláštní efekty a dělá se z toho senzace.
Třebaže ty triky jsou dobře udělané, nejsou podstatou onoho příběhu, lidi předci uchvacuje samotný příběh. A neexistuje důvod aby se triky tomuto příběhu
nadřazovaly. Jsem rád že se ve scifi oběvují, ale když připravím dokonalý trik a scéna nebude stát zanic, co potom? Jsem hrdý nato, že pracuju na Aktech X.
Ikdyž tam není jasně vidět to co jsem vyrobil, ale budiž. Neškodilo by sice více pozornosti", směje se, "ale dělám práci kterou mám rád".

Púvodní článek vyšel v časopise X magazín v článku Masky a zrůdy v Aktech X.




Filmografie : Make up efekty
Xtro II: The Second Encounter (1990) The Wonder Cabinet (1999) Dreamcatcher (2003)
Time Runner (1993) Masters of Horror and Suspense (1999) "The Twilight Zone" (2 episodes, 2002-2003)
Beyond Betrayal (1994) Strange World (1999) The Butterfly Effect (2004)
The NeverEnding Story III (1994) Lake Placid (1999) The Chronicles of Riddick (2004)
Man with a Gun (1995/I) "Andromeda" (2000) Elektra (2005)
"Poltergeist: The Legacy" (1996) "Dark Angel" (2000) The Fog (2005)
"Millennium" (1996) 3000 Miles to Graceland (2001) Final Destination 3
"Sleepwalkers" (1997) D-Tox (2002) Black Christmas (2006)
"The X Files" (48 episodes, 1994-1997)( The Santa Clause 2 (2002)



Fotogalerie- Make up. Klikni na obrázek pro zvětšení

Studio Studio - Toby Lindala ve svém studiu.
Studio Studio - Toby Lindala ve svém studiu.
Studio Akta X - Toby Lindala líčí herce pro epizodu Čerstvé kosti.
Studio Akta X - Práce na masce mimozemšťana.
Studio Akta X - Toby Lindala a známá maska pijavice.
Studio Akta X - Maska pijavice v celé "kráse".
Studio Akta X - Modelování hliněné hlavy.
Studio Akta X - Model mimozemského plodu.
Studio Toby Lindala - Při práci na filmu White chicks.
Studio Toby Lindala - Několik masek vytvořených ve Schminken studiu T. Lindaly.



Zpět na hlavní stranu